onsdag 3. februar 2010

Et ønske om at de forblir små resten av livet

Etter å ha hentet Bethina i barnehagen her om dagen traff jeg på mammaen til et av de nye barna der. Jenta er knappe 1 år og storesøster var med for å hente henne. mens vi gikk til bilen spør storesøsteren mammaen sin om Solfrid ( oppdiktet navn pga personvern) hadde venner i barnehagen. Mammaen svarte ja det har hun, hvorpå pålydene spørsmål var " Hvem da?" mammaen svarte ja Bethina for eksempel. Jenta ser opp på meg og så på Bethina og sier med stjerner i øynene. " er de venner?"

Samme dag hadde ei annen jente på avdelingen til Bethina stått og hamret på glass døren som skilte henne og Bethina. Datteren min løper da bort til samme glassdør og banker tilbake. begge to flirer og har det kjempe gøy, så vinker Bethina forsiktig og sier hadet, det samme gjør den andre jenta. Og Når jeg leverer snuppa i barnehagen ja så stråler alle de andre ungene og sier navnet hennes. Det gjør de fforsåvidt på alle barna som kommer.
dette fikk meg til å tenke, tenke på mobbing faktisk.

For når jeg ser på de små barna så er mobbing noe av det fjerneste jeg tenker på. alle leker med alle, alle er venner. Ingen erting for klesstil eller noe som helst. Ja, at barna krangler av og til vet jeg veldig godt. For barn er små egoistiske. Men de mobber ikke.

Hvem eller hva er det som får barn til å begynne å mobbe?
Se på ungdommer så pill råtne de kan være mot hverandre, de tar seg ikke mer en maks 10 sekunder før de har bestemt seg for hvordan du er. Ikke har du fått snakket med dem engang, men allikevel så ble du bare valgt ut.

Jeg vet åssen det er å bare bli valgt ut som mobbeoffer. nå er jeg en ganske sterk person psykisk sett, men jeg kan ikke si noe annet enn at det var vondt og har satt sine spor. spesielt når vennene dine blir mobbet/ spyttet på fordi de er venn med deg.

Barn helt ned i barneskolen mobber, men når, hvor, hvordan, hva fikk dem til å begynne, hvor lærte de det?

I slike tilfeller er det så godt å se på de små toddlerne i barnehagen, går rundt og koser på hverandre, hjelper hverandre. Er uenige til tider, men når alt kommer til alt så er de venner!
Ja for hvilken grunn har de til ikke å være det.

Jeg håper Bethina aldri blir valgt ut til mobbeoffer og at hun aldri blir en som mobber.
Hun kan godt forbli slik hun er nå...

Bare noen tanker!!!!

1 kommentar: